OTO EKSPERTİZ SIK SORULAN SORULAR

Motor performans testi kaç olmalıdır ?

Araçlarda motor performansı aracın yaşına ve km göre değişkenlik gösterir. Turbolu ve atmosferik basınçlı araçlarda performansı etkileyen birçok farklı neden vardır. En önemli nedenlerden bazıları hava girişinin ve egzoz gazı çıkışının sağlıklı olması bir diğer neden ise ateşleme sisteminin sağlıklı olmasıdır. Bu konuyu bir örnek ile açıklamak gerekirse 100.000 km gelmiş bakımları normal yapılmış 5 yaşında ki benzinli bir araçta Lpg bağlantısı yoksa motor gücü standart gücün maksimum %10 altında olması gerekir. Eğer bu değerin altında bir güç ölçülmüş ise yukarıda saydığımız noktaları kontrol etmekte fayda vardır. Lpgli araçlarda çalışma prensibinin farklılığı ve yakıt farklılığından dolayı ölçülen bu değer %20 altında kalmıyorsa normal karşılanabilir. Turbo beslemeli araçlarda ise performansını etkileyen en büyük etken turbodur. Performans ölçümünde aşırı bir düşüş yaşanılıyorsa ilk iş olarak turbo elemanları kontrol edilmesi gerekir. Turbolu araçlarda km bağlı olarak performans kaybı atmosferik beslemeli araçlara göre daha azdır.

Lütfen konuyu daha detaylı incelediğimiz Motor Performans Kontrolü konulu yazımızı okuyunuz.

Motor Yüzdesi Nasıl Hesaplanır ?

Motor yüzdesi performansa bakılarak hesaplanamaz. Motor yüzdesi motorun komprosyon basıncı ölçülerek hesaplanır. Performansı iyi olan araçların motor yüzdesi düşük olabilir. Sebebi genişleyen piston hacmi motorun sıkıştırma oranını düşürse bile gücünü arttırabilir. Örnek olarak yağ yakan araçların motor performans gücü birçok zaman yüksek çıkmaktadır.

Lütfen konuyu daha detaylı incelediğimiz Motor Performans Kontrolü konulu yazımızı okuyunuz.

Motor Performansı Nasıl Ölçülür / Hesaplanır ?

Motor performansı dinamometre ölçümleri sonucu hesaplanır. İki çeşit dinamometre vardır. Fabrikalarda kullanılan tezgah üstü ve ekspertizlerde kullanılan şasi dinamometreleri. Şasi dinamometrelerinde performans hesaplaması şu şekilde olur. Ölçüm ünitesine alınan aracın tam gaz yapılarak ilk önce tekerlek gücü ölçülür. Max tekerlek gücüne ulaşan aracın debriyajına basılarak kayıp güç denilen aktarma organlarının gücü hesaplanır. Bu iki gücün toplamı motorun çıplak gücünü yani sıcaklık basınç değerleri alınmadan ölçülmüş motor gücünü verir. Daha sonra bu değerler sıcaklık ve basınç gibi etkenleri çarpanları ile çarpılarak dünya standartlarında ki (DIN, ISO vb.) motor güç değeri hesaplanır. Halk arasında yanlış yaygınlaşmış bir durum olan motor yüzdesi kayıp gücün motor gücüne olan oranıdır. Bu oran tüm araçlarda üretim aşamasında ortalama %85 gibi bir değere tekabül eder. Yani hangi aracı ölçerseniz ölçün sonuç bir çok zaman %85 yakın çıkacaktır. Buna bağlı olarak motor gücünün motor yüzdesi gibi hesaplanması yanlış bir durumu ortaya çıkartacaktır.

Lütfen konuyu daha detaylı incelediğimiz Motor Performans Kontrolü konulu yazımızı okuyunuz.

Motor Testi Nasıl Yapılır ?

Motor testi birçok şekilde yapılabilmesine karşın ekspertizler de bu durum genelde performans testine bakılarak yapılır. Sadece performans testine bakılarak motor durumu değerlendirmesi eksik veya hatalı sonuç vermeye neden olabilir. Motor testi için en az üç aşamalı tespit işlemi uygulanmalıdır.
Bunlar;
  • 1- Motor beyninin elektronik kontrolü
  • 2- Motorun mekanik aşınma ( üfleme ve vuruntulu çalışma) kontrolü.
  • 3- Motorun Performans testi Kontrolü
Yapılan bu testler sonucunda çıkan değerlerde herhangi bir problem yok ise motora ancak iyi ve problemsiz bir motor denilebilir. Motor yüzdesi verilmesi söz konusu olamaz.

Lütfen konuyu daha detaylı incelediğimiz Motor Performans Kontrolü konulu yazımızı okuyunuz.