Yakıttan elde ettiği ısı enerjisini mekanik enerjiye çeviren makinelere motor denir.
Yakıtlarına göre motorlar, Dizel-Benzin- LPG li olmak üzere üçe ayrılırlar. Benzinli motorun yakıtı benzin; Dizel motorun yakıtı ise Mazottur (motorin); LPG’li motorlar ise yakıt olarak sıvı petrol gazı yani LPG’yi kullanırlar.
Silindir diziliş şekillerine göre motorlar sıra tipi, v tipi, yıldız tipi, boksör tipi ayrılırlar. Ayrıca soğutma sistemlerine göre motorları su soğutmalı ve hava soğutmalı diye de ikiye ayırabiliriz.
Yanma sistemlerine göre motorlar, içten yanmalı ve dıştan yanmalı diye ikiye ayrılır. Araçlardaki motorlar içten yanmalıdır ve yakıt olarak benzin yada motorin yani dizel kullanmaktadırlar.
Motorları ayrıca çalışma zamanlarına göre ayırmakta mümkündür. Çalışma zamanlarına göre iki zamanlı ve 4 zamanlı olarak ayrılırlar. Örneğin benzinli 4 zamanlı bir motorun çalışma sırası; Emme, sıkıştırma, ateşleme (veya genişleme; iş zamanı da denir), egzoz şeklindedir.
1 beygir: 75 kg’lık ağırlığı 1 sn’de 1 metre yukarı kaldırabilecek güç miktarı olarak tanımlanır. Buda yaklaşık olarak bir atın gücüne denk gelmektedir ve bu yüzden beygir gücü olarak adlandırılmaktadır. Bu motora özeldir ve değiştirilemez bir değerdir. Beygir gücü ve tork değerleri dinamometre ile ölçülür ve bu değerler aktarma organı, vites kutusu gibi diğer elemanlara bağlı olarak farklılıklar gösterir. Örneğin torku düşük ancak beygir gücü yüksek olan bir motorun sadece dişli ayarlarını değiştirerek tam tersi özelliklere çevirmek mümkün olmaktadır.
Bir aracın çekişi olarak bilinir ve motordan tekerleğe iletilen itme kuvvetidir. Birimi Newton metredir.(Nm). Tork otobüs, traktör, kamyon vb araçlarda çok yüksek değerlerde olabilmektedir. Çünkü bu araçların hıza değil çekiş gücüne ihtiyacı vardır. Torkun yüksek olması için temel olarak motorun yanma odasında normalden daha kuvvetli bir yanma gerçekleşmesi gerekir.
İkinci el araçlarda en çok karşılaşılan sorun mekanik parçaların zaman içinde aşınmasından veya parça ömrünün bitmesinden kaynaklanan arızalardır. Araç alındıktan sonra çıkan bu arızalar kişilere maddi anlamda zarara uğratmaktadır Dynomoss uzmanları ekspertiz sırasında bu arıza ve aşınmaları tespit ederek sorunsuz araç almanızı hedefler.
Otomobilin motor performans testini dinamometre cihazı kullanılarak yapılır. Dinamometre manuel, otomatik, önden çekişli, arkadan çekişli ve şanzımana sahip araçlarda motorun gücünün ve torkunun hata payı en aza indirgenmiş şekilde ölçülmesini sağlar. Otomobilin motorundaki en ufak hata ya da arızayı grafikle gösterir bu grafikle ateşleme sistemini ve yakıt emme sistemindeki haliyle görülmesini sağlar. Modifikasyon öncesi ve sonrası ölçümler sayesinde yapılan işlemlerden kazanılan gücü tespit eder.
Aracınızla güvenli sürüş sağlayabilmeniz için ekseri aralıklarla yapılması gereken motor performans testi bir dizi işlemden oluşmaktadır. Bu ölçümlerin hassasiyetle yapılması; güvenliğinizi sağlayacağı gibi, motorunuzda meydana gelecek arızaların önceden fark edilmesiyle de aracınızın ömrünü uzatacaktır.
Temelde motor performans testi dinamometreyle yapılmaktadır. Motor gücünün ölçülmesi haricinde motorun diğer kısımlarıyla ilgili bir takım incelemeler de yapılmaktadır. Bunlar ;
Güvenli sürüş için motor kontrolleri ve bakımlarının zamanında yapılması çok önemlidir.
Motor içerisinde bulunan pistonlar ve segmanlar kullanım sonucu vakit geçtikçe aşınırlar. Segmanların vazifesi pistonla silindir arasındaki sızdırmazlığı sağlamaktır. Üst segman, ateşlemede oluşan basıncı korur. Alt segmanın görevi ise pistonun aşağıya inerken silindirdeki yağı sıyırarak kartere indirmektir. Silindirle segmanlar arasında boşluk artıkça patlama esnasında basınç yitimi yaşanır. Bu da motorun çekişten düşmesine sebep olur. Basınç (kompresyon) kaybının oluşması durumda motorun üflüyor olduğu anlaşılır. Motor üflemesi, ilerleyen vakitlerde motorun yağ yakışını artırır ve motorun yağ yakmasına sebep olur. Motorun rektifiye olması için hava filtresinin yağlanması yada filtre kabına yağ dolması gerekir. Yani karterdeki yağın tam anlamıyla silindirin içerisinden aşırı miktarda yukarı çıkması motorun ömrünün azaldığını gösterir.
Motor üflemesi olayı kompresyon ya da diğer bir deyişle basınç kaybıdır. Bu durum sıkıştırılmış ve yanmış yakıt karışımı kartere geçtiğinden yağ çubuğu çıkartılarak ya da yağ doldurma kapağı açılarak anlaşılabilir. Motorun rektifiye olması gerektiğine tam olarak anlamak için silindir kompresyon testi yapılması gerekir. Motorda uygun yağın kullanılmaması halinde de kompresyon kaçağı meydana gelebilir.
Motor içerisindeki aşınma artıkça, parçalar arasında yağ filminin muntazam olmaması kompresyon kaçaklarının artmasına ve yağın yakıta aşırı miktarda karışarak yanması sonucu motor performansında kayıplara neden olur.