ARAÇ ALT BÖLÜMÜ
ROT BAŞI KONTROLÜ
Sürüş sırasında direksiyonda boşluk oluşuyorsa bunun iki sebebi vardır.
*Direksiyon dişli kutusunda oluşan arıza
*Rot başlarında gevşeme ya da aşınma
Dişli kutusunda oluşan aşınma ya da ayarının bozulması, dişli sisteminin sıkça kontrol edilmesi ve yağı
bitmeden eklenmesiyle engellenebilir.
Rot başlarında gevşeme ya da aşınma ise tekerleklerin içten ve dıştan yıpranması, yol kavrayışının
zayıflaması ve kazalarla sonuçlanabilir.
Rot başlarında arıza varsa sürüş sırasında yolda gezeleme yapıp lastiklerin içten ve dıştan
aşınmasına sebep olabilir. Direksiyon titreşimlerle sarsılıyorsa ön lastiklerin balans ayarının bozuk
olduğu söylenebilir. Ancak direksiyon normalden daha güç dönüyorsa lastik hava basıncı normalin
altındadır.
Rot ayarı yapılmasının önemi:
- Direksiyon hakimiyetinin arttırılması
- Tekerlerin yol tutuşunun güçlenmesi yolu rahat kavraması
- Tekerlek aşınmasının önlenmesi
- Dönüşlerde direksiyonun kendi kendine toplanmasını sağlamak
İçin rot ayarı ve kontrolünün yapılması gerekir. Eğer kontroller zamanında yapılmaz ve aşınma
gerçekleşirse aracınız ciddi hasara uğrayabilir. Bu sebepten araç alınmadan önce kesinlikle ekspertiz
yaptırılmalıdır.
ROTİL KONTROLÜ
Tekerleklere gelen dikey ve yatay kuvvetleri taşır ve aracın dönmesi esnasında
direksiyon çatallarına pim vazifesi görür. Direksiyonun sisteminin istekleri doğrultusunda hareketi rot
kolundan alır ve direksiyon mafsalına iletir. Rotillerin iyi kayan yüzeylerinin yağlanması için gres ile
doldurulmuştur. Binek otomobillerde kullanılan rotiller genelde yağlanmayan tiptir. Bu nedenle
aşınmayı azaltmak için toz kapanın sızdırmaz olması gerekmektedir. Rotiller direksiyon mafsalın alt ve
üst salıncaklara bağlamaktadır. Her rotilin bir ucu ayarlanabilir durumdadır. Bu bakımdan rotillerin
boylar değişebilir. Ön düzen ayarlarında toe-in ayrıca buradan yapılmaktadır.
Rotillerde yapılan kontroller direksiyon bağlantılarında gevşeklik olup olmadığına bakılır. Bunu için
araç lift üzerine alınır. Tekerlekler sağa sola, ileri geri hareket ettirilir. Boşluk görülenden fazla ise
sistem elemanları kontrol edilir. Araç lifte iken bir levye yardımıyla salıncakların rotil ile bağlantılarının
gevşek olup olmadığına bakılır. Boşluğu fazla olan rotiller sıkılır. Rotil gövdesinden mengeneye
bağlanır, doğrusal ve dairesel hareket ettirilir. Küresel mafsalın hareketinde zorluk, sıkma, tutukluk,
metal sürtünmesi gerilmesi durumunda rotil, değiştirilir. Böyle bir durumla karşılaşılmazsa rotil
greslenir ve takılır. Fiber yataklı rotil tiplerinde greslemeye gerek yoktur.Rotil konik cıvata içerisindeki
gres eksilmiş ya da özelliğini kaybetmiş ise rotil greslenir. Rotil içerisindeki yayın esnekliği azalmış ise
yenisi ile değiştirilir. Toz lastiği yırtık ya da özelliğini kaybetmiş ise yenisi ile değiştirilir.
AKS KÖRÜKLERİ KONTROLÜ
Aks körüğü tekerleğin dış aks kafasını sudan ve tozdan korumak için
gerekli bir yedek parçadır. Aks körüğü yırtık ya da patlak olursa kafa kirlenir, içine ve rulmanlarına toz
kaçabilir. Bu da aks kafasının daha çabuk bozulmasına neden olur. İşçiliğinin maliyeti yüksek
olduğundan aks arıza yaptığında değiştirilmesi daha mantıklı bir tercih olacaktır, acil durumda çok kısa
bir süre körüksüz idare edilebilir. Fakat değiştirilmesi gerekmektedir. Zira arabanın yola en yakın kısmı
olduğundan ve devamlı toz, su, çamur gibi aşındırıcı etkenlere maruz kalan bölümünde yer alır.
MOTOR TAKOZLARI KONTROLÜ
Motordan gelen titreşimleri emerek şaseye geçmesini engelleyen,
motorun ivmelenme anında yana yatma eğilimini yumuşak bir şekilde karşılayan ve araç şasisinden
gelen titreşimlerin motora ve vites kutusuna geçmesini engelleyen parçalardır. Bu parçada arıza
olunca sürüş sırasında sarsıntı ve gürültü oluşur. Motor takozlarında kırılma ya da arıza varsa kaput
açılıp gaz telinin çekilmesiyle motor blok halinde oynaması ile anlaşılır, bu durumda takoz kırılmış
demektir.
BELİRGİN YAĞ KAÇAĞI KONTROLÜ
Otomobillerde yağlama sistemi son derece büyük bir önem
taşır. Araç motorlarında sürtünmeden kaynaklı aşınmaların ve arızaların önüne geçilmek için yağlama
sisteminden faydalanılır. Ayrıca yağlama sisteminin sağladığı birçok avantaj da vardır. Çeşitli
sebeplerden dolayı araç motorlarında yağ sızıntılarının ve kaçaklarının meydana gelebildiği bilinen bir
gerçektir. Aracın diğer sistemlerinin ve parçalarının zarar görmemesi için kaçağın tespit edilip kısa
sürede onarılması gerekir. Öncelikli olarak kaçak durumunda yağ karterinin contalarının kontrol
edilmesi gerekir. Eğer burada bir sorun görülmüyorsa ikinci olarak yağ karterinde çatlak veya deliğin
bulunup bulunmadığına bakılması gerekir.
Motorda yağ kaçağı yağlama sistemindeki dönüş yolunda da olabilmektedir. Bu sebepten dolayı
kartere gelen kanalların da tıkanıklık kontrollerinin yapılması gerekir. Motorda yağ kaçağı varsa gözle
rahatlıkla görülebilir. Ayrıca araçlarda bulunan yağ lambalarının yanması durumunda direk olarak araç
durdurulması ve yağlama sisteminin kontrol edilmesi gerekmektedir. Aksi takdirde maddi hasar ortaya
çıkabilir. Yağ lambası uyarısı dikkate alınmalıdır, lamba yanarken araç çalıştırılmamalı, hareket de
ettirilmemelidir.